15 دسامبر

علائم کیست تخمدان

وجود کیست در تخمدان (یا تخمدان پلی کیستیک ) از بیماری های شایع در خانم ها است که میتواند مشکلات فراوانی را برای وی در برداشته باشد، ابتلا به کیست تخمدان به دلیل عدم آگاهی افراد از علائم و راه های ابتلا به آن است. بد نیست اطلاعاتی در رابطه با علائم و درمان این بیماری داشته باشید.

کیست تخمدان چیست؟

طبق آمار جهانی بدست آمده از این بیماری از هر20 زن آمریکایی، 1 نفر مبتلا به کیست تخمدان می شوند، کیست تخمدان در صورتیکه درمان نشود باعث ایجاد چاقی، درشت شدن عضلات و استخوان ها می شود.

همچنین ممکن است سرعت رویش مو بر روی صورت و بدن را نیز زیاد کند و خصوصیات مردانه به زنان بدهد، ایجاد آکنه و اختلال در عادت ماهیانه از عوارض دیگر آن محسوب می شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

عوارض دیگر کیست تخمدان

کیست تخمدان در موارد بسیاری باعث ناباروری، افزایش ابتلا به دیابت ، ابتلا به انواع سکته ها، بروز حملات قلبی و ایجاد سرطان رحم می شود.

طبق آخرین تحقیقات ایتالیا بیان شد که مصرف داروی گلوکوفاژ ( متفورمین ) که برای کنترل میزان قند خون است و گرفتن رژیم های غذایی که دارای مقدار زیادی کربوهیدرات های کامل ( مانند غلات کامل و سبوس دار ) باشد به درمان این بیماری کمک می کند.

دختران بعد از تولد 4 میلیون تخمک دارند، به صورت طبیعی در هر ماه یکی از تخمک ها بعد از طی مراحلی کامل می شود و به داخل رحم پرتاب میشود.

معمولا در افرادی که تخمک کامل شده ولی به داخل رحم پرتاب نمی شود و در واقع داخل رحم قرار نمی گیرد، بیماری کیست تخمدان دیده می شود.عموما افزایش مقدار انسولین نقش بزرگی در ابتلای افراد به این بیماری دارد همچنین هورمون مردانه در این بیماری باعث می شود تا تخمدان ها هورمون مردانه بیشتری بسازند و باعث پیدایش آکنه و موهای ضخیم و تیره رنگ بر روی بدن بشوند.

علائم کیست تخمدان

برای کنترل میزان هورمون های ترشح شده در بدن باید به یک پزشک زنان مراجعه نمایید تا بتوانید به راحتی کیست تخمدان را از بین ببرید.

پزشک با تجویز داروهای لازم برای کنترل هورمون های مردانه باعث کاهش ویژگی های مردانه و کاهش کلسترول می شود و به حمل تخمک ها از تخمدان به رحم کمک تلاش می کند، معمولا داروهای ضد دیابت موثرتر هستند و طول درمان را به طور چشمگیری کاهش می دهند.

ممکن است این بیماری زمینه ساز سرطان رحم باشد بنابراین در صورت مشاهده ی علائم اولیه آن فورا به جراح و متخصص زنان مراجعه نمایید.

متخصص زنان با گرفتن آزمایشات سونوگرافی از تخمدان ها و رحم به تشخیص و درمان نوع کیست شما می پردازد.

در نظر داشته باشید که توجه به علائم و نشانه های بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علائم همانطور که بیان شد شامل موارد زیر خواهد بود

• چاقی بدن
  • افزایش وزن سریع و غیر عادی
  • احساس پرمویی در اندام های بدن
  • رشد سریع مو در اندام تناسلی
  • احساس درد در زیر شکم
  • تغییردر نظم عادت ماهیانه
  • خلل در روند بارداری
  • اختلال در قاعدگی
  • احساس درد به هنگام مقاربت
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • احتباس ادرار
  • تکرار ادرار
  • احساس تهوع و سرگیجه

در برخی از موارد ممکن است شما دچار کیست های تخمدانی شوید .
تخمدان شما در این شرایط دارای تعداد زیادی کیست خواهد شد که ممکن است با درد و خونریزی شما را مواجه سازد .
افزوده شود به تخمدان پلی کیستیک

polcystic ovary syndrome PCOS
درواقع این بیماری به دلیل وجود تخمدان های بسیار بزرگ که حاوی تعداد زیادی کیست کوچک هستند و در لایه بیرونی تخمدان قرار می گیرند به وجود می آید.
معمولا این بیماری با علایم شایعی مانند
1-   اختلالات قاعدگی
2-  خونریزی های نا منظم ( الیگومنوره )
3-   علایم هیپرآندروژنیسم که پرمویی فرد را در پی دارد
4-   آکنه
5-   ریزش مو
6-   نازایی  همراه است .
البته بیماران مبتلا به این مشکل با  احتمال خطر بروز سرطان ﺁندومتر و پستان، دیس‌لیپیدمی، هیپرتانسیون، بیماری‌های قلبی وعروقی و دیابت  روبه رو هستند و البته چاقی نیز این دسته از زنان را تهدید می کند . این میزان به قدری قابل توجه است که  چاقی در مبتلایان به PCOS بیشتر از زنان سالم می‌باشد.

تشخیص تخمدان پلی کیستیک

به کمک سونوگرافی  می توان به  تشخیص زودرس و پیگیری PCO  پرداخت ،  با انجام این آزمایش  افزایش سایز تخمدان و تعداد میکروکیست ها  در هر تخمدان است  مشخص می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

این سندرم که به دلایل نا شناخته ای بروز می نماید ، زنان مبتلا به خود را با  علایمی  شایع مثل اختلالات قاعدگی  که بیشتر به صورت  خون‌روش گاهگاهی (الیگومنوره است همراه می سازد ،البته در ادامه ی این بیماری می توان شاهد  علایم حاد و خفیف از  هیپرآندروژنیسم بود  این عارضه خود را با عوارضی  مانند پرمویی (هیرسوتیسم) و آکنه، ریزش مو و نازایی نشان می دهد. از این رو مراجعه به متخصص زنان و زایمان قزوین بسیار حاءز اهمیت بوده و می تواند شما را از عوارض بعد از آن حفظ نماید .
توصیه جدی دکتر هدیه ثقفی به شما
بیمارانی که این مشکل را برطرف نمی سازند همواره  در معرض عوارض جدی مانند افزایش خطر سرطان ﺁندومتر و پستان، دیس‌لیپیدمی، هیپرتانسیون، بیماری‌های قلبی وعروقی و دیابت قرار دارند ، لازم است تا با انجام آزمایشات دقیق و اصولی در این رابطه به شناخت بیماری و درمان آن بپردازید .

شیوع چاقی و دیس‌لیپیدمی در مبتلایان به PCOS بیشتر از زنان سالم می‌باشد از این رو باید در مقابله با افزایش وزن شدید نیز تحت در مان قرار بگیرید . بد نیست بدانید که ۴۰ درصد زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک ، دچار چاقی مفرط بوده و از آن رنج می برند و ۷۵ درصد زنان مبتلا  نازا می‌باشند. از این رو این بیماری یکی از موانع بارداری برای زوجین محسوب می گردد.

شیوع این بیماری در زنان بیشتر  در ۶ تا ۱۰ درصد همه زنانی که در سنین باروری می‌باشند دیده می‌شود.البته ممکن است این بیماری در مراحل اولیه به خوبی تشخیص داده شود و به هنگام درمان گردد.

همانطور که بیان شد علت بیماری  مشخص نیست اما محققان بر این باورند که عوامل ارثی و دیابت در ظهور آن نقش دارند.از این رو افراد مستعد دیابت نیز باید به صورت مرتب تحت معاینه و بررسی قرار بگیرند.

عوارض دیگری از تخمدان پلی کیستیک قاعدگی‌های نا منظم است ،البته  رشد موهای زاید، و ظهور جوشهای پوستی (آکنه)  بر روی صورت و بدن و چاقی از عوارضی است که  در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک زیاد مشاهده می‌شود.

این عارضه می‌تواند در نوجوانی با دوره‌های قاعدگی نا منظم مشخص گردد یا اینکه بعدها به دنبال افزایش وزن یا مشکل در باروری تشخیص داده شود.

برای دریافت مشاوره های درمانی در این زمینه می توانید به دکتر هدیه ثقفی – متخصص زنان و زایمان قزوین مراجعه نمایید.

منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان هستیم

مدیریت سایت دکتر ثقفی

18 thoughts on “علائم کیست تخمدان

1. ثمین - ژانویه 16, 2016 در 8:23 ق.ظ

سلام. خانم دکتر من کیست بارتولن دارم و تحت نظر دکتر هم هستم اما فایده ای نداره برا خوب شدنش،همیشه یا یک طرف واژنم ورم کرده،یا هردو طرفش. اینبار سمت راستم خیلی ورم کرده ک نشست و برخاستم سخت شده.
    موندم چیکارکنم؟چ دارویی بخورم.
    قرص های مربوط ب واژن را مصرف کردم اما فایده ای نداره.
    26سالمه و متاهل هستم.و تو رابطه جنسی به مشکل خوردم.

• drsaghafi - فوریه 6, 2016 در 12:03 ب.ظ

سلام روز به خیر
      کیست بارتولنی که به درمان دارویی جواب نمیده باید حتما عمل شه و اگه عمل نشه عفونت میکنه آبسه میشه و خطرناکه
      جهت درمان مراجعه کنید.

2. باران - ژانویه 16, 2017 در 11:42 ب.ظ

سلام خانوم دكتر
    علائم كيست با باردارى مشابه است؟

• متخصص زنان و زایمان | متخصص زنان و زایمان قزوین - ژانویه 29, 2017 در 2:49 ب.ظ

خیر این دو علایم متفاوتی دارند.

3. توروخدا کمک کنید - مارس 10, 2017 در 9:59 ب.ظ

سلام خانم دکتر
    با دختر خانمی 27 ساله جهت ازدواج آشنا شدم. کیست تخمدان داره.. دارو مصرف میکنه. دچار تکرر ادرار و پرموئی هم هست. میگفت که یکی از سینه هاش بزرگتر شده از اون یکی و خارش داره و پوست پوسته شده و از نوکش ترشح داشته. مادرش چن وقت پیش یه توده خوش خیم 7 میلیمتری تو رحمش بوده. من خیلی میترسم ازدواج کنم و طوریش بشه. اون بچه دوست داره من نمیخوام بخاطر بچه چیزیش بشه. کلا چطوری میشه؟ زبونم لال بعدا یا الان احتمال خدایی ناکرده سرطان هست؟
    من میترسم کمکم کنید

• متخصص زنان و زایمان | متخصص زنان و زایمان قزوین - مارس 18, 2017 در 10:59 ق.ظ

خیر
      به متخصص مراجعه کنید تا آزمایشها ومعاینات لازم انجام شه

4. فائزه - مارس 16, 2017 در 9:31 ق.ظ

سلام خانم دکتر من رفتم سونوگرافی و برام تشخیص PCODدادند میخاستم بدونم خیلی خطرناکه؟ و امکان تاثیر روی بارداری رو داره؟ البته من قرص دپاکین هم مصرف میکنم صرع خفیف دارم
    ۱۹ سالمه و مجردم

• متخصص زنان و زایمان | متخصص زنان و زایمان قزوین - مارس 18, 2017 در 10:58 ق.ظ

خطرناک نیست ولی با مصرف دارو سعی کنید حتما پریود ماهانه رو داسته باشید

5. زهرا - مارس 17, 2017 در 6:46 ب.ظ

سلام.من دردای شدید زیرشکمم دارم و سمت راست معمولا ورم کرده،پریدای شدید و طولانی دارم و موقع نزدیکی هم چند روزه خونریزی میکنم.ولی چندبار رفتم سونوگرافی گفته چیزی نیست.من چیکارکنم؟

• متخصص زنان و زایمان | متخصص زنان و زایمان قزوین - مارس 18, 2017 در 11:03 ق.ظ

چند سالتونه؟
      قصد بارداری؟
      سونوی واژینال باید بشید
      و در صورت عدم پاسخ به درمان دارویی در صورت نیاز لاپاراسکوپی باید بشید

6. mooobina - می 4, 2017 در 8:47 ق.ظ

سلام خانم دکتر- من 21 سالمه چند ماهیه دوطرف پهلوهام زیر شکمم درد میگیره و تیرمیکشه تا انگشت پام- سوزش ادرار هم دارم- دکتر رفتم گفتن عفونت ادرار و رحم گرفتم با قرص و امپول و ژل واژینال هم خوب نشدم -امکان کیست هست؟؟؟؟ خیلی میترسم- عادت ماهیانم مرتبه فقط یکی دوروز عقب جلو میشه میشه کمکم کنید

• متخصص زنان و زایمان | متخصص زنان و زایمان قزوین - می 9, 2017 در 10:10 ق.ظ

سلام سونوی کامل رحم وتخمدان
      سونوی کشاله ران جهت فتق کشاله ران انجام بدن وجوابش رو ارسال کنن

7. سجوده - می 5, 2017 در 12:32 ق.ظ

سلام . من نزدیک به یکسال پیش مو زائد بدنم زیاد شده .موی سرم هم می ریزه ونزدیک به ۱۰ سال صورت جوش میزنه هر راهی ای برای از بین بردنشون کردم نشد حتی دکتر ۲ سری رواکتان تجویز کرد وانواع انتی بیوتیک ها ولی بی تاثیر بود ولی عادت ماهیانه ام نرمال هست و 21ساله ام ومجردم ممکنه علت کیست باشه ؟

• متخصص زنان و زایمان | متخصص زنان و زایمان قزوین - می 9, 2017 در 10:10 ق.ظ

ساکن کجا هستن؟
      اگه قزوین به مطب مراجعه کنن وآزمایشات لازم رو براسون بنویسم

8. رضوان - می 8, 2017 در 6:49 ب.ظ

سلام.وقتتان بخیر.من بعد از عید پریودهام نامنظم شدن و الان ۲۵ روز میشه که پریود نشدم.احتمال وجود کیست رو دارم؟
    ممکنه جواب رو به این ایمیل بفرستیدrezvan.molla@yahoo.com

• متخصص زنان و زایمان | متخصص زنان و زایمان قزوین - می 10, 2017 در 2:20 ب.ظ

اول آزمایش بارداری وسونوگرافی بدید وجواب رو ارسال کنید .

9. ریحانه - می 20, 2017 در 4:46 ب.ظ

سلام خانم دکتر من سی سالمه یک دختر سه ساله دارم زایمانم طبیعی بوده تقریبا پنج ماه درد زیر شکم داشتم ویکبار نزدیکی داشتم خیلی درد داشت زیر شکمم ترشحاتم سبز کمرنگ بود رفتم دکتر گفتن عفونت و از رعایت نکردن بهداشت ولی من خیلی رعایت مسکنم یک دوره دارو دادن ولی خوب نشدم رفتم دوباره میگن همونه درصورتیکه من علایم کیست و دارم میگن کیست ندارین. درد زیرشکم و مقاربت دردناک بنظرتون دکترم عوض کنم

• متخصص زنان و زایمان | متخصص زنان و زایمان قزوین - می 22, 2017 در 11:15 ق.ظ

سلام آزمایش CBC/UA/UC
      ESR/CRP
      سونوگرافی کامل لگن
      انجام بدهید وجواب را ارسال کنید .

دو × چهار =