دکتر هدیه ثقفی / بارداری و زایمان / زایمان سزارین در قزوین

زایمان سزارین در قزوین

زایمان سزارین در قزوین زمانی انجام می شود که امکان زایمان طبیعی برای مادر وجود نداشته باشد پزشک در ابتدا تصمیم به زایمان طبیعی بگیرید ولی در هنگام وضع حمل تصمیم وی برای حفظ سلامتی مادر و فرزند عوض شده و به زایمان سزارین تغییر یابد. بهتر است از ابتدای تصمیم به بارداری پزشک خود را با دقت انتخاب نمایید و تا پایان پروسه زایمان تحت نظر وی باقی بمانید.

زایمان سزارین چیست؟

زایمان سزارین به خارج کردن جنین از شکم مادر به واسطه عمل جراحی گویند. این پروسه می تواند زمانیکه که زایمان طبیعی برای سلامتی مادر، نوزاد و هر دو مضر باشد، نیز صورت پذیرد.

در طول زایمان سزارین جراح متخصص اقدام به برش پوست شکم مادر به منظور رسیدن به کیسه آب می کند. این برش بسته به شرایط قرار گرفتن جنین و تشخیص جراح می تواند عمودی و یا افقی باشد.

بیشتر بخوانید: مراقبت های پس از زایمان سزارین

نحوه انجام زایمان سزارین در قزوین

پیش از عمل جراحی شکم مادر شیو می شود. برش عرضی شکم در زایمان سزارین بیش از سایر روش های برش مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا به دلیل جای قرار گیری بخیه ها خونریزی کم تر بوده و ترمیم زخم آسان تر انجام می گیرد.

اما فراموش نکنید که انتخاب نحوه برش بر عهده پزشک متخصص بوده و به وضعیت قرار گیری جنین وابسته است.

زایمان سزارین در داخل اتاق ایزوله و مجهزی صورت می پذیرد. پروسه زایمان می تواند بر حسب توانمندی جراح و وضعیت جسمانی شما متفاوت باشد. بسته به نوع بیهوشی، در برخی از زایمان ها مادر می تواند در طی جراحی هوشیار باشد و در برخی دیگر از بیهوشی عمومی برای زایمان استفاده شود.

در بیش تر سزارین های امروزی از بیهوشی ناحیه ای مانند اپیدورال برای بی حسی استفاده می شود. در این نوع بیهوشی هیچ دردی احساس نمی کند و قسمت پایین تنه شما به طور کلی سر می باشد. اما شما با هوشیاری کامل می توانید صدای نوزاد خود را در هنگام تولد بشنوید و وی را در آغوش بکشید.

بیشتر بخوانید: کاهش درد بعد از زایمان

مزایای زایمان سزارین

زایمان سزارین با وجود اینکه عوارض و معایب بسیاری دارد اما مزایایی دارد که بسیاری از مادران به آن روی می آوردند که در ادامه به این مزایا اشاره شده است:

زایمان سزارین در قزوین امکان تولد نوزادی را فراهم می‌کند که در شرایط طبیعی جان خود و مادرش در خطر است.

اکثر عمل های سزارین‌ در هفته سی و نهم بارداری انجام می شود بنابراین پزشکان فقط چند دقیقه پس از زایمان متوجه مشکلات و بیماری های مادرزادی قلب کودک می شوند.

سزارین چون یک عمل از پیش برنامه ریزی شده است خطر صدمات همچون خفگی، گیر کردن شانه نوزاد در کانال زایمان) و شکستگی استخوان های نوزاد را کاهش می دهد.

زایمان سزارین در قزوین تا حدودی از اختلالات عضله‌های کف لگن جلوگیری می‌کند.

مدت زمان درد مادر نسبت به زایمان طبیعی خیلی کوتاه تر است.

هنگام این عمل بر خلاف زایمان طبیعی نیازی به معاینات پی در پی پزشک نیست زیرا بسیاری از مادران برای این معاینات احساس شرم می کنند.

عوارض-زایمان-سزارین

عوارض زایمان سزارین

زایمان سزارین نیز مانند هر جراحی دیگری دارای عوارض مشخصی می باشد. اما در صورتیکه این جراحی توسط جراح متخصص صورت پذیرد، این عوارض می تواند به حداقل برسد.

• جدا شدن غیر طبیعی جفت مخصوصاً برای بانوانی که تجربه زایمان سزارین دارند.
  • در صورتیکه این جراحی توسط فرد غیر متخصص انجام گیرد، می تواند موجب آسیب رسیدن به روده ها و مثانه شود.
  • عفونت رحم
  • عفونت زخم
  • مشکلات دفع ادرار و عفونت ادراری
  • اختلال در عملکرد روده به علت آسیب به روده در حین عمل
  • لخته شدن خون در اندام ها

بیشتر بخوانید: تشخیص زمان زایمان

نتیجه گیری

ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان، زایمان سزارین را برای وضع حمل شما تجویز نماید. زایمان سزارین پروسه ای پیچیده و دشوار می باشد و می بایست در محل مناسب و توسط متخصص زنان و زایمان متبحر انجام گیرد.

تماس با پزشک