19 دسامبر

چسبندگی رحم

چسبندگی رحم در زنان

چسبندگی رحم ، در پی زخم و عفونت های موجود در رحم اتفاق می افتد، فرد بعداز اینکه دچار عفونت های درون رحمی شد،دچار بیماری های عفونی می شود که باعث چسبندگی اطراف و دیواره ی رحم می شود.

چسبندگی در رحم یکی از عوامل ناباروری در خانم ها محسوب می شود، مشکلات و عوارض شایع دیگری نیز گریبان گیر افرادی خواهد شد که به این بیماری دچار می شوند.

چسبندگی رحم ؟ چرا؟

در پاسخ به کسانی که به دنبال دلیل برای مبتلا شدن به چسبندگی رحم هستند باید بیان کرد که عموما ایجاد عفونت و زخم درون رحم می تواند زمینه ی ابتلا به چسبندگی را ایجاد نماید، عفونت های وارد شده به رحم باعث می شوند تا هورمون های چسبنده در رحم تحریک و ترشح شوند، و مسبب این بیماری بشوند.بنابراین ورود هرگونه ماده ی آلوده به داخل رحم می تواند مخاطرات ابتلا به این بیماری را تشدید نماید.

زنانی که دچار بیماری های لگنی و عفونت های زنانه و بیماری های جنسی هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

رحم محل تجمع و حفاظت تخمدان ها هستند، تخمدان ها باید در یک مکان تمیز و عاری از بیماری قرار بگیرند، در صورتیکه کوچکترین میکروب و نقصی در رحم وجود داشته باشد آسیب های جدی به آن وارد می شود.

از این رو تاکید پزشکان به بررسی بیماری های زنان و کنترل آن به صورت مرتب است، این کار باید توسط متخصص زنان و زایمان انجام شود و به صورت مرتب باید معاینه های لازم برای تشخیص سلامت رحم و تخمدان ها انجام شود.زیرا وجود هرگونه آلودگی در دیواره ی رحم باعث وارد شدن آسیب به حفره های رحم خواهد شد که عامل اصلی چسبندگی رحم است.

توصیه می شود در صورت مشاهده ی علائم شایع این بیماری فورا برای درمان و کنترل به پزشک مراجعه نمایید.

دلیل چسبندگی رحم

شایع ترین علائم ابتلا به چسبندگی رحم

• ناباروری
  • بهم ریختگی دوره ی قاعدکی
  • کاهش میزان خونریزی در دوران قاعدگی
  • قطع ناخواسته و ناگهانی دوره قاعدگی
  • احساس درد شدید در ناحیه لگن و زیر شکم
  • سقط های بی دلیل و مکرر جنین
  • عدم بارداری بدون جلوگیری

درمان بیماری چسبندگی رحم

با جراحی می توان قسمت های چسبنده را از رحم جدا کرد و برداشت، این روش می تواند موفقیت آمیز باشد اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود،جراحی هیستروسکوپی کمک می کند تا بافت های چسبیده به رحم از دیواره ی آن جدا شوند، مصرف داروهای لازم کمک می کند تا عوامل چسبندگی کاهش یابند ودرمان صورت بپذیرد.

درمان چسبندگی رحم

برای درمان چسبندگی رحم روش های متفاوتی توسط متخصص زنان و زایمان در نظر گرفته می شود .این روش ها می تواند عمل جراحی و یا برداشتن قسمت‌های چسبیده شده به دیواره رحم باشد که به آن هیستروسکوپی گفته می شود . جراح پس از عمل، نوعی وسیله همانند سوند پلاستیکی را به‌طور موقت داخل رحم قرار می‌دهد که دیواره‌های رحم را به‌منظور جلوگیری از چسبندگی مجدد، از هم جدا نگه می‌دارد همچنین یکی دیگر از راه های درمانی می تواند درمان‌های هورمونی باشد که با تجویز استروژن و پروژسترون همراه است. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نیز ممکن است توسط متخصص زنان و زایمان  در مواجهه با مبتلایان به چسبندگی‌های رحمی تجویز شود که غالبا پس از عمل جراحی و جهت کاهش خطر عود بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای اینکه متخصص بتواند از تشخیص خود اطمینان پیدا کند از روش هایی سونوگرافی ترنس واژینال به‌منظور شناسایی و مشاهده ضخامت لایه‌های چسبنده داخل رحم استفاده می‌کند واز این راه می تواند در هنگام جراحی دید بهتری داشته باشد.
از دیگر راه ها نمونه برداری از از بافت داخل آندومتر یا همان لایه پوششی داخلی رحم است که از این روش متخصص می تواند طبیعی و یا غیرطبیعی بودن بافت داخل رحم متوجه شود.

در صورت نیاز به درمان و یا دریافت مشاوره باما در تماس باشید .

با تشکر مدیریت سایت دکتر ثقفی

نه + چهارده =