دکتر هدیه ثقفی / بیماری های زنان / علت برداشتن رحم در زنان

علت برداشتن رحم در زنان

علل برداشتن رحم در زنان

هیسترکتومی یک روش جراحی برای برداشتن رحم و یا بخشی از رحم در زنان است ، که در صورت بروز بیماری های مختلف در ناحیه تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا رحم را بر میدارند؟

برخی از بیماری های زنان عامل این جراحی هستند، ممکن است خونریزی های نامنظم رحمی در سنین بالا عامل این جراحی باشد، این بیماری با دلایل مختلفی بروز می کند، البته خونریزی رحم در بیشتر موارد با مصرف داروهای مناسب درمان می شود، اما گاهی خونریزی با درمان های معمولی قابل درمان نیست و متخصص زنان و زایمان قزوین نیاز به جراحی برای درمان دارد ، البته بیماری های دیگری مثل دیابت و فشار خون می تواند عاملی برای برداشتن رحم محسوب شود.

علت برداشتن رحم در زنان

بیماری دیگری که منجر به برداشتن رحم می شود افتادگی شدید رحم یا مثانه است که با جراحی معمول، افتادگی قابل درمان نیست. این جراحی کمک می کند تا علائم و مشکلات ادراری برطرف شود و همچنین از درد های لگنی در فرد کاسته شود.

از مشکلات دیگری که منجر به جراحی رحم می شود، می توان به بدخیمی ها یا سرطان های رحم، دهانه رحم یا تخمدان ها اشاره کرد.

بیماری اندومتریوز

این بیماری نیز می تواند عامل برداشتن رحم باشد ، در این بیماری بافت داخلی رحم در لگن یا روی تخمدان ها، لوله ها یا روده ها رشد می کند وباعث احساس دردهای شدید لگنی بخصوص چند روز قبل از شروع قاعدگی می شود و در نهایت باعث تخریب این ناحیه می شود که جراح را مجبور به برداشتن رحم می کند.

آبسه در تخمدان

آبسه در تخمدان ها که نتیجه ی عفونت های لگنی شدید است، در مواردی که با آنتی بیوتیک درمان نشود، اقدام به جراحی برای بهبود سلامتی بیمار لازم است .

متخصص زنان و زایمان در مواردی اورژانسی مثل خونریزی شدید پس از زایمان ممکن است مجبور به خارج کردن رحم برای کنترل خونریزی و نجات جان مادر شود.

با تشکر مدیریت سایت دکتر ثقفی

تماس با پزشک