25 دسامبر

درمان تبخال تناسلی

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی بیماری خطرناکی است که در مردان و زنان ظاهر می شود. این بیماری واگیر دارد است، تبخال در منطقه لب ها و صورت و دستگاه تناسلی پیدا می شود. این بیماری تقریبا در سال 1694 میلادی تشخیص داده شد اما جزئیات بیشتر این بیماری تا بعد از قرن 19 کاملا پوشیده بود.

علائم ابتلا به تبخال تناسلی در زنان

ممکن است این بیماری در زنان، روی شکاف واژن یا لبه های آن یا گردن رحم ظاهر شود. همچنین ممکن است دستگاه ادراری را درگیر کرده و به مثانه نیز سرایت کند. علائم این بیماری عبارتند از:

• احساس درد و سوزش شدید هنگام ادرار
  • بوجود آمدن زخم هایی روی پوست و غشای درونی واژن
  • دردهای وحشتناک هنگام رابطه جنسی. ممکن است میکروب ها از به مناطق دیگری انتقال یابند و عفونت و عوارض جانبی خطرناکی را ایجاد کنند.
  • تب و افزایش دمای بدن
  • سوزش ادرار
  • احتباس ادرار
  • تورم غدد لنفاوی مجاور
  • سردرد و حالت تهوع و استفراغ
  • درگیر شدن گردنه رحم که در این حالت بیمار هنگام برقراری رابطه جنسی مجبور به تغییر دادن مداوم حالت خود است.
  • ویروس تبخال می تواند باعث بوجود آمدن سرطان گردنه رحم نیز شود.

علائم ابتلا تبخال تناسلی در مردان

• زخم و عفونت در دستگاه تناسلی مخصوصاً در اشخاصی که ختنه نشده اند.
  • عفونت دیواره شامگان
  • التهاب مجرای ادراری و آلوده شدن آن به ویروس مذکور که باعث سوزش شدید ادراری و احتباس ادراری می شود.

عوارض ابتلا به بیماری تبخال تناسلی

• زخم و آُسیب های دستگاه تناسلی
  • ورم و عفونت شدید در بیضه یا سایر اجزای دستگاه تناسلی
  • اگر زن باردار مبتلا به تبخال تناسلی باشد، این تبخال به کبد و مغز جنین آسیب می رساند و حتی می تواند باعث مرگ جنین شود. در صورت اثبات وجود تبخال تناسلی مادر می بایست حتما بصورت سزارین زایمان کند و اجازه زایمان طبیعی به وی داده نمی شود.
  • سرطان دستگاه تناسلی مردان، مخصوصا اشخاصی که ختنه نشده اند.
  • سرطان گردن رحم
  • عفونت کبد و شامگان که ممکن است به مرگ بینجامد

درمان تبخال تناسلی

می توان گفت که تاکنون هیچ درمان قطعی برای تبخال تناسلی کشف نشده است. اما برخی از داروهای آنتی ویروس که بصورت خوراکی هستند می تواند باعث بهبودی تبخال تناسلی شوند. این داروها می توانند (Acyclovir) و Zovirax))، (Famciclovir)، Famvir))، (Valacyclovir) Valtrex) ) باشد. مصرف این داروها در روند بهبودی تبخال سرعت می بخشد و همچنین استفاده منظم از این داروها می تواند خطر ابتلا به تبخال جنسی را از شریک جنسی تان دور سازد.

منبع: www.almrsal.com