دکتر هدیه ثقفی / عفونت / خلاص شدن از زگیل تناسلی

خلاص شدن از زگیل تناسلی

بهترین راه برای ریشه کن کردن زگیل تناسلی چیست ؟ آیا امکان از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی وجود دارد؟ زگیل تناسلی  یکی از بیماری های شایع است که از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می کند اما آیا راهی برای خلاصی از زگیل تناسلی وجود دارد ؟ دکتر هدیه ثقفی متخصص زنان در قزوین در ادامه به بررسی این موضوع می پردازند .

زگیل تناسلی

بیشتر زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. هیچ درمانی برای ویروس HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود ، وجود ندارد. حتی وقتی زگیل ها ناپدید می شوند ، فرد هنوز هم می تواند ویروس را منتقل کند.

اگرچه این ویروس به خودی خود با سرطان دهانه رحم و برخی دیگر همراه است ، اما زگیل های تناسلی خود باعث ایجاد سرطان نمی شوند. علاوه بر این ، همه مبتلایان به HPV دچار زگیل دستگاه تناسلی نمی شوند.

زگیل های تناسلی معمولاً بدون درد هستند (که بعضی اوقات کمی شبیه گل کلم می شوند). بر خلاف زخم ها ، این رشد معمولاً دردناک نیست و خونریزی و چرکی ندارد. آنها می توانند به صورت زگیل منفرد یا به عنوان چند زگیل در یک خوشه ظاهر شوند.

خلاص شدن از زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی چقدر جدی هستند؟

خود زگیل ها قابل درمان هستند ، اما ویروسی که باعث ایجاد آنها می شود ، باقی می ماند و قابل درمان نیست. این بدان معناست که بسیاری از افراد مبتلا به زگیل تناسلی شیوع مکرر را تجربه می کنند. با این حال ، زگیل ها معمولاً دردناک نیستند.

چگونه زگیل تناسلی ایجاد می شود؟

زگیل تناسلی از کسی که ویروس دارد منتقل می شود. افراد مبتلا به ویروس حتی اگر علامتی نداشته باشند می توانند آن را منتقل کنند.

از راه های زیر، این ویروس منتقل می شود:

رابطه جنسی واژن یا مقعد بدون کاندوم

رابطه جنسی دهانی اگر فرد دارای زگیل در دهان یا گلو باشد (اگرچه این بسیار نادر است)

ممکن است زگیل روی دست ها به دستگاه تناسلی منتقل شود ، اما این بسیار نادر است.

زگیل های تناسلی همچنین می توانند هنگام تولد از مادر به نوزاد منتقل شوند ، اما باز هم این بسیار غیر معمول است.

زگیل های تناسلی خفیف

زگیل های تناسلی در  دو دسته خفیف و شدید  هستند، زگیل های تناسلی  خفیف  با گذر زمان و بدون هیچ گونه درمانی خود  به خود از بین می روند .   اما گاهی هم دیده می شود که این زگیل ها در مدت زمانی  طولانی تر از بین می روند،  امروزه روش های مختلفی وجود دارد  تا بتوان   از  بروز مجدد زگیل جلوگیری کرد،  همچنین راه های مختلفی وجود دارد  تا بتوان  روند درمان و ناپدید شدن  زگیل تناسلی را کوتاه تر کنیم .

آیا زگیل تناسلی خفیف مانع از داشتن رابطه می شود ؟

بهتر است بعد از درمان   تا دو هفته از انجام رابطه جنسی جلوگیری کنید  تا ریسک انتقال ویروس به شریک جنسی را از بین ببرید . شما می توانید در خصوص  شروع رابطه خود  با متخصص زنان مشورت کنید،  متخصص زنان با بررسی وضعیت  سلامت فرد بهترین تصمیم را میگیرند .

چگونه خود و دیگران را از ابتلا به زگیل تناسلی محافظت می کنید؟

رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید .

داشتن چندین شریک جنسی همچنین می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهد. اگر با چندین شریک جنسی رابطه برقرار می کنید ، استفاده از کاندوم و آزمایش STI منظم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

صحبت در مورد سلامت جنسی و به اشتراک گذاشتن وضعیت سلامت جنسی با شرکای خود می تواند به شما در داشتن رابطه جنسی ایمن کمک کند.

واکسینه شوید،  واکس زگیل تناسلی  برای محافظت از دختران در برابر انواع خاصی از ویروس HPV وجود دارد که می توانند از ایجاد زگیل تناسلی جلوگیری کند . بهتر است قبل از شروع رابطه جنسی ، واکسن ها استفاده شوند .

البته  ، واکسن ها تضمین نمی کنند که شما در آینده مبتلا به  زگیل تناسلی نشوید .

توجه داشته باشید کاندوم بهترین محافظت در برابر عفونت های مقاربتی و بارداری است.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

گاهی  این ویروس هیچ گونه علائمی ندارد،  اما در صورت  همراه بودن علائم،شامل :

مشاهده   یک یا چند زگیل کوچک که به رنگ پوست و یا خاکستری رنگ می باشد ، همچنین ممکن است به صورت توده هایی در اطراف واژن ، آلت تناسلی ، مقعد یا رانهای فوقانی بیمار دیده شوند.

خارش یا خونریزی از دستگاه تناسلی یا مقعد

تغییری در جریان طبیعی ادرار

تست از زگیل تناسلی

متخصص زنان ابتدا با  کمک معاینه و انجام تست روش درمان را انتخاب می کند . برای بررسی زگیل های پنهان ، پزشک ممکن است معاینه داخلی بدون درد واژن ، دهانه رحم و یا مقعد را انجام دهد.

اگر زگیل تناسلی دارید ، باید برای سایر STI ها آزمایش شوید.

غالباً این ایده خوبی است که به شریک جنسی اخیر خود بگویید تا بتواند از نظر هر نوع زگیل بررسی شود. با گفتن آنها می توانید به جلوگیری از انتقال ویروس کمک کنید، همچنین می تواند از ابتلا دو مرتبه جلوگیری کند .

خونریزی در بارداری می تواند برای هر مادری نگران کننده باشد. شما عزیزان می توانید جهت مشاوره با دکتر هدیه ثقفی جراح زیبایی زنان و متخصص زنان و زایمان با شماره زیر تماس حاصل فرمایید. تلفن: 028.33230360 و یا به اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

سوالات متداول در رابطه با زگیل تناسلی

در صورتی که Partner من مبتلا به زگیل تناسلی شده باشد، چه درمانی پیشنهاد می کنید ؟ آیا باید رابطه جنسی قطع شود ؟

بسته به شدت پیشرفت بیماری روش درمان انتخاب می شود، پرتو درمانی ،پلاسما درمانی، شیمی درمانی ،کرایوتراپی و… از روش های درمان زگیل تناسلی است . باید انتخاب روش درمان حتما توسط متخصص در این زمینه انجام شود .

اگر که Partner من مبتلا به ویروسHPV باشد، آیا این بدان معناست که من هم به این ویروس مبتلا شده ام ؟

در بیشتر موارد در صورت ابتلا به ویروس HPV ، شریک جنسی نیز مبتلا می شود . همانطور که گفته شد، این عفونت می تواند بدون کوچکترین علائمی به فرد منتقل شود . به هر حال لازم است،تا با کمک روش های تشخیصی بررسی های لازم صورت گیرد .

آیا واکس زگیل تناسلی را، پسران هم باید تزریق کنند ؟

واکسن گارداسیل در کشور امریکا تنها به زنان و دختران 9 تا 26 سال توصیه می شود، اما در انگلیس به پسران 9 تا 15 سال هم تزریق می شود . لازم به ذکر است که این واکسن در برخی از کشور ها برای پسران از سن 9 تا 21 سال هم تزریق می شود .

آیا تنها راه انتقال این ویروس تماس جنسی است؟

خیر در حقیقت می توان گفت رابطه جنسی یکی از راه های اصلی انتقال این ویروس است و به ندرت از طریق اپیلاسیون، حمام بخار، حوله آلوده، سونای خشک و مادر آلوده به فرزند منتشر می شود .

آیا بعد از درمان، احتمال برگشت زگیل تناسلی وجود دارد ؟

بله ، با هر روش درمان احتمال برگشت زگیل تناسلی وجود دارد، توصیه می شود با کنترل های دوره ای نزد متخصص زنان از ابتلا و پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید .

بهترین راه تشخیص زگیل تناسلی کدام است ؟

متخصص زنان و پوست می توانند با معاینه این بیماری را تشخیص دهند، در موارد مشکوک هم استفاده از راه های تشخیصی همچون تست اسید استیک5 درصد و در موارد شدید تر روش بیوپسی کمک کننده خواهد بود . همچنین استفاده از تست پاپ اسمیر و یا نمونه از ترشحات واژینال می تواند به کشف این ویروس خطرناک کمک کند .

آیا زگیل تناسلی از نوع خفیف با پماد درمان می شود ؟

بله، همانطور که گفته شد، زگیل تناسلی خفیف در بیشتر موارد خود به خود ناپدید می شود .  اما با استفاده از پماد هایی که دارای دوز خفیف  اسید سالیسیک هستند می توان  طول دوره درمان زگیل تناسلی را  بسیار کوتاه کرد .

آیا واکسن گارداسیل می تواند در مقابل انواع مختلف این ویروس ایمنی داشته باشد ؟

واکسن زگیل تناسلی در مقابل 2 نوع بدخیم و 2 نوع خوشیم شایع موثر است و می تواند از احتمال عود مکرر تا حد قابل توجهی بکاهد . پس تزریق این واکسن برای جلوگیری و درمان بسیار موثر است .

نتیجه گیری

در نتیجه در آخر می توان گفت ، برای آنکه برای همیشه از شر زگیل تناسلی  خلاص شوید،  بهتر است  ابتدا  نوع  زگیل تناسلی تشخیص داده شود، اینکه زگیل تناسلی در دسته  زگیل های خفیف  یا شدید  است .   در صورتی که  زگیل تناسلی از نوع شدید  باشد، بهتر است هر چه سریعتر درمان صورت گیرد،  و  با مراقبت ها و مراجعات منظم نزد متخصص زنان از برگشت دومرتبه زگیل جلوگیری کنید . دکتر هدیه ثقفی بهترین متخصص زنان در قزوین  با تجربه بالایی که در زمینه درمان بیماری های زنان دارند می توانند به شما در این زمینه کمک کنند .

3 × پنج =