19 آوریل

بیماری آندومتریوز

بیماری آندومتریوز :

بیماری آندومتریوز به معنای رشد بافت داخل رحم در خارج از آن است این بیماری که یکی از بیماری های زنانه می باشد ، عموما در  لگن ظاهر شده و لایه آندومتر که دیواره رحم بوده ، در محل غیر معمول تشکیل می شود . این عارضه امکان دارد در هر ناحیه ای از بدن ایجاد شود .

با وجود  آنکه در این بیماری بافت و لایه آندومتر جابه جایی دارد ، می توان گفت فعالیت آن ادامه دار است و در هر چرخه قاعدگی ضخامت یافته و خونریزی می کند . نکته مهم درباره بیماری مذکور این است که بخش ها و بافت های مجاور تحریک شده و درگیر زخم های عفونی می شوند که این مشکل چسبندگی های ناهمواری را به وجود می آورد . از مشکلات و عوارض دیگر بیماری آندومتریوز می توان به پیدایش اشکالات بارداری و درد قاعدگی اشاره کرد .

بیماری آندومتریوز

نشانه های بیماری آندومتریوز :

– شایع ترین علامت این بیماری دردهای لگنی است که می توان گفت در دوره قاعدگی شدید تر می شود .

– بروز به هنگام دفع مدفوع و ادرار .

– نازایی و ناباروری

– با گذشت زمان و پیشرفت بیماری شدت درد بیشتر شده و موجب گرفتگی ماهیچه ها خواهد شد .

– در زمان پیشرفت بیماری ، شدت درد پیش از قاعدگی بالا می گیرد و تا روزها پس از اتمام قاعدگی ادامه خواهد یافت .

– دیگر علامت آندومتریوز ، احساس درد به هنگام مقاربت جنسی است .

– بروز خونریزی در روزهای مابین دو عادت ماهانه و خونریزی شدید در دوره قاعدگی .

– و نیز نشانه هایی چون اسهال ، یبوست ، نفخ ، خستگی و تهوع دوره قاعدگی از نشانه های این بیماری هستند .

تشخیص :

نکته مهمی که لازم است در این باره لحاظ شود ، بررسی های دقیق و تشخیص صحیح بیماری از جانب پزشک متخصص زنان و زایمان است . زیرا در بعضی موارد بیماری آندومتریوز با کیست تخمدان یا سندروم روده تحریک پذیر اشتباه گرفته شده است .

با تشکر مدیریت سایت  دکتر هدیه ثقفی جراح و متخصص زنان قزوین .

پنج × 2 =